Operacija ablacije retine

Rano dijagnostikovnje ablacije retine donosi veće šanse za uspešnu operaciju i dobru vidnu oštrinu.

Ablacija retine je bitan uzrok pada vidne oštrine i slepila. To je jedno od najhitnijih stanja u oftalmologiji. Što se pacijent pre javi oftalmologu, veće su šanse za uspešnu operaciju i dobru vidnu oštrinu.

Retina predstavlja, na svetlost osetljiv, tanak sloj nervnog tkiva u zadnjem delu oka, koji šalje vizuelne poruke kroz optički nerv u mozak. Svetlosni zraci fokusiraju se na mrežnjaču preko rožnjače, zenice i sočiva. Retina pretvara svetlosne zrake u impulse koji putuju kroz optički nerv u naš mozak, gde se tumače kao slike koje vidimo. Zdrava, netaknuta mrežnjača je ključna za jasan vid. Kada dođe do odvajanja mrežnjače, njen senzorni deo se odiže sa svoje podloge, retinalnog pigmetnog epitela. Ovo je HITNO stanje koje zahteva hiruršku intervenciju, i ukoliko se ne leči na vreme može prouzrokovati trajni gubitak vida!

Postoje tri tipa ablacije retine:

Regmatogena ablacija retine

Regmatogena ablacija retine je i najčešća; ovaj tip ablacije nastaje polako tokom vremena rezultujući malim defektima na mrežnjači – tzv. rupture. Odvajanje staklastog tela je čest uzrok rupture. To je normalni deo starenja kada se deo staklastog tela odvaja od retine. Obično je bezopasno i protiče bez simptoma. Ali ponekad to odvajanje može da uzrokuje rupturu, koja omogućuje da tečnost iz staklastog tela stigne ispod retine i odvoji je od retinalnog pigmentnog epitela (RPE), sloja pigmentnih ćelija zaduženog za ishranu retine.

Trakciona ablacija retine

Trakciona ablacija retine nastaje zbog postojanja malih membrana ili ožiljnog tkiva na površini retine. Ove membrane povlače mrežnjaču, što uzrokuje njeno odvajanje od RPE. Ova vrsta odvajanja je manje česta, i javlja se kod ljudi sa teškim oblikom dijabetesne retinopatije.

Eksudativna (serozna) ablacija retine

Eksudativna ablacija retine je retkost i često je uzrokovana drugim bolestima retine, uključujući zapaljenjske poremećaje i povrede (traume oka), zatim bubrežnim bolestima, Lajmskom bolešću, tumorima oka, kao i jako visokim krvnim pritiskom. U ovom tipu, tečnost se sakuplja ispod retine, ali bez rupture na retini. Može zahvatiti oba oka.

Uzroci i faktori rizika

Veliki broj ablacija retine se javlja kao prirodan proces starenja u očima, ali određeni ljudi su ipak u većem riziku od drugih. U većoj opasnosti od ablacije retine su ljudi stariji od 40 godina, mada se ona može desiti u bilo koje starosno doba. Češće se javlja kod muškaraca i češće kod belaca u odnosu na crnu rasu.

Veća je verovatnoća da će se desiti ablacija mrežnjače i kod ljudi koji:

• su izuzetno kratkovidi
  • su imali već ablaciju retine na drugom oku
  • imaju ablaciju retine u porodičnoj istoriji
  • imali su operaciju katarakte
  • imaju druge poremećaje ili bolesti očiju, kao što su retinošiza, uveitis, degenerativna kratkovidost, palisadna degeneracija
  • imali su povredu oka (direktan udarac u oko)

Simptomi

Simptomi kod odvajanja retine uključuju:

• iznenadni ili postepeni porast broja “mušica”u vidnom polju (zamućenje u vidu paučine i mrlja koje plutaju);
  • svetlosne “bljeskove” ili “munje” u delu vidnog polja
  • pojava “zavese” preko dela vidnog polja ili senke, koja dolazi iz nekog ugla oka

Svako ko posumnja da ima simptome odvajanja mrežnjače trebalo bi da se odmah javi svom oftalmologu, jer što hitnije se neko operiše, bolje će biti prognoza za povratak vida na tom oku.

Tretman ablacije

Kod ablacije mrežnjače, trebalo bi uraditi operaciju što pre i tako povećati šansu za dobru vidnu oštrinu na tom oku. Postoji nekoliko vrsta operacije i Vaš hirurg će odlučiti koja je procedura najbolja za Vas.

Ukoliko mrežnjača još uvek nije počela da se odiže već postoje samo rupture, ukoliko je pacijent došao čim je primetio prve simptome, laserom se može sprečiti nastanak ablacije. Tada se prave male opekotine oko rupture da bi „zavarile” mrežnjaču na svoje mesto.

Međutim, najčešće će biti neophodno uraditi operaciju pod nazivom vitrektomija, koja podrazumeva uklanjanje staklastog tela iz unutrašnjosti oka. Tokom vitrektomije, očni hirurg pravi mali rez na beonjači, zatim se malim instrumentom ulazi u oko i uklanja staklasto telo, želatinozna supstanca koja ispunjava veći deo unutrašnjosti oka i pomaže oku da ima okruglu strukturu. Gas ili ulje se zatim plasira u oko kao zamena staklastom telu i da bi vratili retinu na svoje mesto, jer mehanički guraju retinu nazad ka zidu oka. U narednom periodu, oko stvara tečnost, koja postepeno zamenjuje gas u roku od 2 do 8 nedelja, dok balon silikonskog ulja zahteva naknadnu malu operaciju pri kojoj se ulje uklanja iz oka. Vid će biti zamagljen u periodu prisustva vazduha ili ulja u oku.

Da bi operacija bila uspešna, neophodno je slušati savet lekara o položaju glave u narednih desetak dana, što podrazumeva određeno pozicioniranje glave da bi uljani balon najbolje podržao mrežnjaču. Ovo može biti i najteži deo oporavka nakon operacije, ali je jako važan i mora se smatrati kao njen drugi deo.

Ova hirurgija se najčešće radi u lokalnoj anesteziji, sve vreme ste budni, ali nećete osetiti nikakvu nelagodnost. Operaciju nećete videti i drugo oko će biti pokriveno.

Stepen vidne oštrine nakon operacije nije uvek moguće predvideti. Do konačnog rezultata je nekada neophodno da prođe i par meseci. Čak i pod najboljim okolnostima, i nakon višestrukih pokušaja, svaki pacijent je drugačiji i neke ablacije je teže tretirati od drugih. Nekada i nakon uspešne operacije vidna oštrina ne bude zadovoljavajuća. Rezultat je najbolji ako se pacijent operiše pre nego što se i makula (deo retine odgovoran za fin, precizan vid) odvoji. Zbog toga je bitno odmah se obratiti očnom lekaru ako vidite iznenadno ili postepeno povećanje broja „mušica“ i/ili svetlosne bljeskove ili tamne zavese preko vidnog polja.

Najveća korist od ove operacije je svakako sprečavanje slepila u pogođenom oku. Savremenom hirurgijom ogroman procenat ablacija se može uspešno tretirati, mada je nekada neophodna reoperacija. Stopa uspeha za operaciju mrežnjače je 90% u jednoj operaciji tako da će jednom od deset pacijenata biti neophodna reoperacija. Razlog za to su nove rupture koje stvara ožiljno tkivo i vuče mrežnjaču. Obično se uz operaciju ablacije uradi i operacija katarakte i stavlja se veštačko sočivo u oko.

Šta da očekujete nakon operacije?

Nakon operacije je normalno osetiti nelagodnost u oku, ali to se obično rešava jednostavnim lekovima protiv bolova kao što su paracetamol ili ibuprofen. Oko će biti crveno i može doći do otoka kapka, kao i pojačanog suzenja oka, ali svi ovi simptomi će postepeno nestati. Vid na tom oku neće biti jasan u prvih nekoliko nedelja, ali će se polako poboljšati. Za konačni vidni rezultat treba sačekati nekoliko nedelja ili meseci i možda će vam biti potrebne nove naočare.

Nakon operacije očni lekar će vam prepisati kapi koje će smanjiti upalu, kapi za sprečavanje infekcije, ponekad i dodatne kapi za održavanje normalnog očnog pritiska. Možete se tuširati ali izbegavajte prskanje vode blizu oka. Ne smete leteti avionom dok je mehur vazduha prisutan u oku, zbog mogućnosti skoka očnog pritiska; i obavestite anesteziologa ukoliko morate na operaciju u opštoj anesteziji o prisustvu vazduha u oku.

Kada se možete vratiti na posao?

Većini ljudi je neophodno bolovanje najmanje dve nedelje do povratka na posao. Nekada ovo mora biti malo duže, u zavisnosti od posla koji obavljate. Dok su vazduh ili ulje prisutni u oku, vid je zamagljen i utiče na sposobnost procene o udaljenosti predmeta.

Zakažite operciju ablacije retine

Pozovite KLINIKU VESELINOVIĆ i još danas zakažite operaciju ablacije retine.